5 Kantoor en 5/6 Economie-Moderne talen hielden speeddate

30 maart

Net vóór de paasvakantie hielden twee klassen – 5KA en 5/6EMT – een speeddate. Inzet was het aan elkaar voorstellen van zelf uitgewerkte afscheidsboxen.

Even duiden: als leesproject kozen 4 leraren ervoor om hun leerlingen te laten werken rond het thema ‘afscheid nemen’. Omdat dit begrip een brede lading dekt, lieten ze de leerlingen vrij om aan de hand van steekkaarten zelf hun onderwerp (thema) te bepalen. Sommigen kozen voor afscheid nemen van een vriend of een familielid, anderen voor afscheid nemen van een huisdier of een periode (wat na de secundaire school, wat na de scheiding van ouders?), nog anderen verdiepten zich in reïncarnatie of innerlijke stilte …

5KA en 5/6EMT volgden een apart traject waardoor ook de uitkomst anders was, maar één constante was wel het lezen/beluisteren van (song)teksten, gedichten, artikelen … Iedereen maakte een samenvatting van zijn leeservaring en bood dit nadien aan in de vorm van een QR-code en een bijpassend object. Tijdens de speeddate zaten de twee groepen leerlingen in een cirkel recht tegenover elkaar en stelden ze mondeling hun thema beurtelings aan elkaar voor. Sommigen stelden bijkomende vragen of vroegen extra duiding, wat op een oprechte interesse duidde. Mooi was dan weer wanneer 2 leerlingen elkaar ontmoetten die eenzelfde afscheid dienden te verwerken: de herkenning van dezelfde gevoelens zorgde ervoor dat er soms weinig woorden nodig waren om elkaar meteen te begrijpen.

De bedoeling van dit leesproject is dat alle door onze leerlingen ontwikkelde materiaal ter beschikking staat van de leerlingbegeleiders. Wanneer dan een leerling van onze school bij een verlies behoefte heeft aan (rouw)begeleiding, is niemand beter geplaatst dan een leeftijdgenoot om wegwijzers aan te reiken om met die rouw om te gaan en teksten of songs aan te bieden die effectief troost kunnen bieden.

Meer weten? Kom dan naar onze opendeurdag op vrijdag 6 mei waar de beide afscheidsboxen worden voorgesteld.